Friday, January 12, 2007

لامأخذه ... أنا لسا صاحي

أخيرا و بعد طول غياب و بعد الراحه السلبيه الطويله التي دامت لشهرين متواصلين من ساعه ما أبيتاف فاجأتني و عملتلي عيد ميلاد عالمي مازلت أشكرها عليه الي وقتنا هذا ... فكرت أرجع أفتح القهوه تاني و أمارس أعمالي و مشاريعي ... و فعلا تم تنفيذ القرار بعد أربع أيام من السنه الجديده حيث أني كنت مسافر و بصراحه مش مستأمن الحوافريت علي القهوه ... و بعد التنظيف و الترتيب و الذي منه خلصنا بليل قوي و رجعت بيتنا و نمت ذي القتيل

تاني يوم صحيت علي المغرب -ما أنا كنت تعبان بقي- و أتجهت علي القهوه بتدنجل بين أستيقاظ و نوم عميق و تثاؤب و رغبه في الأستيقاظ
القهوه الحمد لله شغاله حلاوه و الزباين رجعوا و كل واحد علي نفس الكرسي اللي بيقعد عليه و تقريبا بيتكلموا في نفس الحوارات

رحت علي الموكنه القديمه اللي دايما بقعد فيها ... ولعت سيجاره بعد أن وصل فنجان القهوه السريقوسي و جلست أتأمل الانقطه ... و صل السدغ - أخيرا- ينهج بعنف كما لو أن عصابه الخوط كلها تطارده بالبنادق ....

السدغ (يلهث) : سلامو سلاااامو عليكوا
أنا : و عليكم السلام يا برنس ... مالك يابني في ايه؟؟
السدغ (يلهث أقل): أنت كنت فين من الصبح؟؟؟
أنا : لا مأخذه أنا لسا صاحي من أمبارح ... و أبتسمت حبه و أنشكحت كده .. مقولتليش رأيك في القهوه دلوقتي
السدغ : قهوه ايه و زفت ايه دلوقتي .. أنا بدور عليك من الصبح
أنا ( بدهشه): بقولك لامأخذه أنا لسا صاحي ... هوا في ايه؟؟؟
السدغ : أنهارده عيد ميلاد أبيتاف يا معلم
أنا (بدهشه أكبر) : أنهارده!!!!! طب مقولتوليش ليه يا جدعان
السدغ (بعصبيه) : ما أنت كنت متنيل نايم من أمبارح .. و لسا صاحي

الصراحه معرفتش أقوله ايه ... الراجل عداه العيد و أزح ... وصلت علي الكلمه دي بطابيط و داخله حاميه قوي و بتهزقني لنفس السبب اللي هزقني عشانه السدغ من دقيقه و كان الرد المنطقي : لا مأخذه بس أنا لسا صاحي

في ظرف ربع ساعه كنا طردنا الزباين كلهم و أتصلنا بالشباب كلهم واحد واحد و علقنا الزينه و عملنا التورته و ظبطنا القعده و كله بقي ذي الفل
الناس مستنيين ... المفروض أنها هتوصل دلوقتي - يا مسهل- ده معادها اللي أتفقت عليه مع بطابيط

فاتت ساعه و الناس مستنييين .... الشباب عمال يحرق في سجاير و البنات شغالين في أكل اللبان
عقارب الساعه تدور في سرعه - علي غير العاده في هذه القهوه - في أنتظار مولوده برج الجدي ذات العشرين ربيعا ... بطابيط مسكت التليفون و اتصلت بيها 12123 مره محدش بيرد .. غريبه دي مش عادتها خالص تتأخر علي المواعيد - الغايب حجته معاه- الناس بدأت في الهجوم المكثف علي البوفيه و التورته اللي عملناها - ياللا بالشفا ذي بعضه - و كل حاجه ممكن تتاكل في القهوه مقدرتش تهرب من ثوره الجياع

فجأه لقيت بطابيط بتتنطط و هي ماسكه التليفون ... أستنتجت -بذكائي- أن أبيتاف ردت عليها
بطابيط : أيه يا بنتي ؟؟؟ أنتي فين ؟؟ بصراحه أحنا كنا عملينلك مفاجئه عشان عيد ميلادك بس أنتي مرديتيش ليه علي التليفون ؟؟؟ أنتي فين أصلا؟؟

أبيتاف( تتثائب): سوري ...أنا في البيت.... أنا لسا صاحيه

و طبعا الباقي مفهوم مش لازم يتقال .... عل عموم كل سنه و أنت طيبه و عقبال 100 سنه

12 comments:

Malk Almasria said...

اولا
شكراعلى زيارتك مدونتى وارجو الا تكون الاخيرة
وارجو منك ان تبلغ بطابيط انى بقولها صح النووووووووم
وكل سنه وهى لسه عندها عشرين سنه


ملك المصرية

L M A R said...

صباح الخير وكل سنة واتتو طيبين
وميلاد سعييييييد



تحياتى
.العَبدِالرَحَمن

كلمه said...

Malk Elmasria:
looool .... da 3eed melad EPITAPH 2sln mesh BATABEET :D
ma 3lena y3ni .... bs elta7ya wasalet ya m3lm :D... eb2y ta3aly b2a 3andena fel 2hwa 3enaab TO7FA :D

AlabdElrahman:
saba7 elfol ya x-lance :D
w kol sana w enta tyb
shokran 3l comment ya m3lm


EPITAPH .... mateegy b2a teshofy elnas elly gayeen yebarkolek :p
es7y b2aaaaaaaaaaaaa :D

Anonymous said...

loooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooool


ana fe3lan lesa sa7ya loooooooooooool

aho ana ely batsha2lab delwa2ty hahahahahahha looool


eh ya 3am dah!! wenta tayyb ya Lipton ya tayyb LOL!! that's the best gift I got till now..da law waslny 7aga aslan lol.kidding!!

looool ana 3andy emte7an bokra w a3da hena ad7ak aslan LoL

SA7 el nom ya m3lem LOL


thanks ya m3lem kelma ! I am speechless aslan! el post hilarious awy lol!

toshkar ya zo2..negmlak fi el afra7..w za3'rty yaly manteesh 3'armana LOL!

BAS el 2ahwa et2albt a3yad milad w monasbat w seboo3 w 7arkat LOL!!

Thanks ya Kelma basha!! :D lol

كلمه said...

loooool ..ya bremz da 2a2al wageb :D
wlahy kont 5ayef 2a5er 7aga yemken elpost may3gebkeesh bs 2olt eshta b2a ... heya hatefham elly 2na 3ayz 2a2olo :D

kol sana w enty tayba ya gamil ;)

Maat said...

ya ragel ana 2olt el 2ahwa etshama3at... 2olt yemken ba3d elly 7asal fe 3eed miladak el 3alamy 2afalo el 2ahwa!


happy b-day epi :D tany ba2a mahy shoghlana ;)

كلمه said...

etshama3et !!!!!?????
tefy men bo2ek ya she5a :D
ento gayeen to2oro wla tbarko :D
w 3l 3omoom SHOKRAN MERCI :D

We2am said...

tb ana fe3lan eftkartha etshm3t! :D
wlhy kol sana w enty tyba tab3an ya epi..ana 2oltahlk sa3et.ha aslan :)
gamed eltneen el post dah ya kelma pasha..wtgg :)

Anonymous said...

كل سنه وانتوا طيبين

Lapa said...

There are three kinds of women:

the pretty ones

the ugly ones

and the blondes...

CRISTÓVÃO DE AGUIAR

mony_angle said...

صحى النوم وكل سنة وهى طيبة

mo3adla said...

تعرف الان معنا على تقد\م افضل الخصومات العالمية التى لا مثيل لها الان من معادلة كلية الهندسة فىق ال وقت ممكن وباقل الاسعار الرائعة التى من خلالها نعمل على تقد\م افضل العروض معادلة هندسة التى نقدمة الان وباقل الاسعار الرائعة من معادلة كلية هندسه التى نقدمة الا